A poem a day to keep all agonies away!

# 46b. Hemakantan

The Vimaanam stopped at the outskirts of the city. The King and the Queen stayed back in the Vimaanam with the Deva gaNaa and the two loyal ministers went to meet Hemakantan.

At first Hemakantan got worried to see the ministers returning unaccompanied by his parents. But the happy expression in their faces conveyed that there was nothing to worry about.

He welcomed them very warmly and asked." May I know what brings you here sirs? How are my dear parents the King and the Queen? Has my father's illness got cured?"

The ministers replied, " It was due to our good deeds done in some previous birth that we had the opportunity to listen to the greatness of Vinayaka from Brugu maharishi. The King's disease is completely cured.

The King and the Queen will go to Vinayaka lokam in a Vimaanam. Since we accompanied them, we too got the chance to go with them there too. They want to take leave of you and are waiting in the Vimaanam in the outskirts of the city."

Hemakantan was thrilled to listen to such a piece of good news and rushed to meet his parents. All the citizens were interested to see their king cured of that dreadful disease and followed Hemakantan eagerly.



 
A poem by me(Nandini)
Hope you all like it.

Destiny
I have observed that with every person I meet and see,
There’s a destiny connected in my past.
Time has made me trust this truth,
transition from belief to disbelief has been fast.
Some call me insane, several call me mad,
when I tell them my belief.
How does it matter?
when all I know is peace and relief.
In your name, there is so much joy
that nothing else matters.
Everywhere I see you, in people’s faces,
in their woes, smiles and flatters.
Nobody seems to know the real reasons
for their success, failures or those petty small fights.
For destiny has given them too many thrills,
despite many sorrows, a universe full of delights.
No one here has got everything they wanted.
No one here has a life that is hunky-dory,
Yet everybody is fulfilled in many ways,
because they have your friendship, love and company.
We all come alone and one day, face the celestial recall.
There is a huge rise and uplift and yet, a sudden unexpected fall.
Death strikes us and sorrows know no bound,
Destiny wreaks havoc, infinite and abound.
yet, amidst these contradictions, true joy is definitely found.
Dear Lord, Thanks for this illusive life.
Thanks for all the suffusions out of which I derive clarity.
My life is your gift, your property…
…and I continue to praise your mercy.
 
ref # 2277

Nice reflections.

You may write Devotional poems EVEN when your user name is Nandini! :)

The forum needs more women writers and of course poets.

If you sign in as Nandini it will make everyone here very happy! :thumb:
 
#46. விநாயகலோகம்

விமானத்தில் இருந்த தன் பெற்றோரை
விழுந்து வணங்கினான் ஏமகண்டன்.

"கவலை தீர்ந்தேன் கண்களால் கண்டதால்;
உவகை கொண்டேன் நோய் மறைந்ததால்!

விருப்பம் இல்லை தங்களைப் பிரிந்து வாழ!
மறுப்புக் கூறாமல் உடன் அழைத்துச் செல்வீர்."

நகரமக்களும் வேண்டினர் சோமகாந்தனிடம்,
நம்மையும் உம்மோடு அழைத்துச் செல்வீர்."

"ஏற்றுக் கொள்ளமுடியாது வேண்டுகோளை!
பேற்றினை அடையவேண்டும் முயற்சியால்!

பூர்வஜன்ம புண்ணியம் தரவேண்டும் பலனை;
ஆர்வம் இருந்தால் கிடைத்துவிடாது நற்பேறு.

விதித்த கர்மங்களைச் செய்து முடித்த பிறகே
விடுக்க முடியும் உலக வாழ்வை உங்களால்!

விரும்புகிறேன் உங்களைக் கூட்டிச் செல்ல.
வருந்துகிறேன் என் இலயாமையை எண்ணி."

தேவகணங்கள் குறுக்கிட்டுக் கூறின அப்போது,
"ஏமகண்டன் பூசித்து வருகிறார் விநாயகரை.

நற்பேற்றினைப் பெறும் தகுதி உடையவரே.
நற்பேற்றினைப் பெறமுடியும் நகர மக்களும்!

விநாயகர் மஹிமையைக் கேட்ட பலனை
விநியோகம் நீங்கள் விரும்பிச் செய்தால்!"

தன் நற்பலனைத் தன் நாட்டும் மக்களுக்குத்
தத்தம் செய்தான் சோமகாந்தன் மனமுவந்து.

திவ்விய சரீரங்கள் பெற்றனர் அனைவருமே!
திவ்விய விமானத்தில் ஏறினர் அனைவருமே!

விமானம் எழும்பியது மண்ணுலகிலிருந்து;
விமானம் சென்றடைந்தது விண்ணுலகினை.

வாழ்க வளமுடன், விசாலாக்ஷி ரமணி.
 
#46c. Vinayaka lokam

Hemakantan paid obeisance to his parents seated in the Vimaanam. He told them, "I am happy to have seen you both. I am happy that father is cured of his hidious disease. I do not want live separated from you anymore. Please take me with you to where you are going."

The citizens also joined in this request now, "Oh dear king! We too have no wish to live away from you. Kindly take us with you to whichever place you are going!"

The king replied to them firmly, "Your request can not be accepted. Everything must be earned by one's own merits and hard work. Wishing for something is one thing. Working to achieve is quite another. You have to finish all the prescribed karma here before you can think of leaving this world. I am sorry I am not able to oblige to your request."

Now the DevagaNaa intervened and spoke,"Hemakantan is an ardent devortee of Lord Vinayaka. He is fit or entering the Vinayaka lokam on his own merits and the punya earned by him.

As for the citizens, they too can get the entry to Vinayaka lokam if you will to give them kindheartedly the punya earned by you by listening to the greatness of Vinayaka."

The kindhearted King gave the punya earned by him to his citizens. Now they were all fit for the heavenward journey. Everyone got a divine body. The divine Vimaanam accommodated everyone and they took off to the Vinayaka lokam.

 
பலச்ருதி

புராணம் கேட்டதன் பலன்

விநாயக புராணத்தை விரும்பிப் படித்தாலும்,
விநாயக புராணத்தை எடுத்துச் சொன்னாலும்,

நீங்கி விடும் ஏழேழு ஜன்மங்களில் இழைத்த
தீங்குகள் அனைத்தும் என்பது தான் சத்தியம்.

பாவங்களின் பட்டியல்:-

1. செய்நன்றி மறத்தல்

2. பிறருக்குத் துன்பம் இழைத்தல்,

3. சத்கர்மாக்களைச் செய்யாதிருத்தல்,

4. குருவுக்கு உரிய தக்ஷணை கொடதிருத்தல்,

5. ஆலயங்களை அசுத்தப் படுத்துதல்,

6. பஞ்ச பூதங்களை அவமதித்தல்,

7. அந்தணர், ஆ, சூரியன், சந்திரன் இவற்றை வணங்காது இருத்தல்;

8. உண்ணும் உணவைத் தொழாது இருத்தல்,

9. அதிதிகள், அடிமைகளுக்கு உணவு கொடாமல் இருத்தல்,

10. பெரியவர்கள் உண்ணும் முன்பே தான் உண்ணுதல்,

11. ஒரு கையால் தானம் வழங்குதல்,

12. அந்திப் பொழுதில் தீபத்தை வணங்காது இருத்தல்,

13. இருவருக்கு இடையே புகுந்து செல்லுதல்,

14. பொது இடங்களையும், நீர் நிலைகளையும் அசிங்கம் செய்தல்;

15. பரஸ்திரீ கமனம் செய்தல்,

16. பஞ்ச மாபாதகங்கள் செய்தல்,

17. பொறாமைப்படுதல்,

18. வீட்டில் கடவுளுக்குப் பூஜை செய்யாது இருத்தல்,

19. நெருப்பைத் தாண்டுதல்,

20. தலயில் வைத்த எண்ணையை வழித்து உடலில் தடவுதல்,

21. மனைவியைப் புகழுதல் ( அப்படிப் போடு!!!) :rolleyes:

22. தொடை மேல் தட்டை வைத்து உண்ணுதல்,

23. பட்டினி கிடந்து உடலையும், உயிரையும் வாட்டுதல்;

24. பூமியை நகத்தால் கீறுதல்,

25. வஸ்திரம் இன்றி நீரில் இறங்குதல்,

26. மந்திரங்களைத் தகுதி இல்லாதவர்களுக்கு உபதேசித்தல்,

27. பெரியவர்கள் அமரும் ஆசனத்தைக் காலால் உதைத்தல்,

28. நகத்தையும், ரோமத்தையும் பற்களால் கடித்தல்;

29. உறங்கும் பெரியவர்களை எழுப்புதல்,

30. பொய் சொல்லுதல்,

31. நல்லவர்களை ஏசுதல்,

32. காலோடு காலைத் தேய்த்துக் கழுவுதல்,

33. இடல் கையால் தலையைத் தொடுதல்,

34. நின்றும், நடந்து, படுத்தும் உண்ணுதல்;

35. அடியார்களைத் தூஷித்தல்,

36. கர்மாக்களைச் செய்து இருத்தல்,

37. தகாத காலத்தில் மனைவியுடன் கூடுதல்,

38. தீபத்தை வாயால் ஊதி அணைத்தல்,

39. பெண்கள் பரபுருஷரை விரும்புதல்,

40. செய்யக் கூடாதவற்றைச் செய்தல்.

( இப்போது தெரிகின்றதா தினமும் நாம் எத்தனை
பாவங்கள் செய்கின்றோம் அறிந்தும் அறியாமலும்)

இது புராண காலத்திய பட்டியல்! இன்று இன்னமும்
ஒரு நாற்பது புதுப் பாவங்களைச் சேர்க்க முடியும்!!
 
சீதக் களபச் செந்தா மரைப்பூம்
பாதச் சிலம்பு பலவிசை பாடப்

பொன்னரை ஞாணும் பூந்துகில் ஆடையும்
வன்னமருங்கில் வளர்ந்தழ கெறிப்பப்

பேழை வயிறும் பெரும்பாரக் கோடும் (05)
வேழ முகமும் விளங்குசிந் தூரமும்

அஞ்சு கரமும் அங்குச பாசமும்
நெஞ்சிற் குடிகொண்ட நீல மேனியும்

நான்ற வாயும் நாலிரு புயமும்
மூன்று கண்ணும் மும்மதச் சுவடும் (10)

இரண்டு செவியும் இலங்குபொன் முடியும்
திரண்டமுப் புரிநூல் திகழொளி மார்பும்

சொற்பதம் கடந்த துரியமெய்ஞ் ஞான
அற்புதம் நின்ற கற்பகக் களிறே!

முப்பழ நுகரும் மூஷிக வாகன! (15)
இப்பொழு தென்னை ஆட்கொள வேண்டித்

தாயா யெனக்குத் தானெழுந் தருளி
மாயாப் பிறவி மயக்கம் அறுத்துத்

திருந்திய முதலைந் தெழுத்தும் தெளிவாய்ப்
பொருந்தவே வந்தென் உளந்தனில் புகுந்து (20)

குருவடி வாகிக் குவலயந் தன்னில்
திருவடி வைத்துத் திறமிது பொருளென

வாடா வகைதான் மகிழ்ந்தெனக் கருளிக்
கோடா யுதத்தால் கொடுவினை களைந்தே

உவட்டா உபதேசம் புகட்டியென் செவியில் (25)
தெவிட்டாத ஞானத் தெளிவையும் காட்டி

ஐம்புலன் தன்னை அடக்கும் உபாயம்
இன்புறு கருணையின் இனிதெனக் கருளிக்

கருவிக ளொடுங்கும் கருத்தினை யறிவித்(து)
இருவினை தன்னை அறுத்திருள் கடிந்து (30)

தலமொரு நான்கும் தந்தெனக் கருளி
மலமொரு மூன்றின் மயக்கம் அறுத்தே

ஒன்பது வாயில் ஒருமந் திரத்தால்
ஐம்புலக் கதவை அடைப்பதும் காட்டி

ஆறா தாரத்(து) அங்குச நிலையும் (35)
பேறா நிறுத்திப் பேச்சுரை யறுத்தே

இடைபிங் கலையின் எழுத்தறி வித்துக்
கடையிற் சுழுமுனைக் கபாலமும் காட்டி

மூன்றுமண் டலத்தின் முட்டிய தூணின்
நான்றெழு பாம்பின் நாவில் உணர்த்திக் (40)

குண்டலி யதனிற் கூடிய அசபை
விண்டெழு மந்திரம் வெளிப்பட உரைத்து

மூலா தாரத்தின் மூண்டெழு கனலைக்
காலால் எழுப்பும் கருத்தறி வித்தே

அமுத நிலையும் ஆதித்தன் இயக்கமும் (45)
குமுத சகாயன் குணத்தையும் கூறி

இடைச்சக் கரத்தின் ஈரெட்டு நிலையும்
உடல்சக் கரத்தின் உறுப்பையும் காட்டிச்

சண்முக தூலமும் சதுர்முக சூக்கமும்
எண் முகமாக இனிதெனக் கருளிப் (50)

புரியட்ட காயம் புலப்பட எனக்குத்
தெரியெட்டு நிலையும் தெரிசனப் படுத்திக்

கருத்தினில் கபால வாயில் காட்டி
இருத்தி முத்தி யினிதெனக் கருளி

என்னை யறிவித்(து) எனக்கருள் செய்து (55)
முன்னை வினையின் முதலைக் களைந்து

வாக்கும் மனமும் இல்லா மனோலயம்
தேக்கியே யென்றன் சிந்தை தெளிவித்(து)

இருள்வெளி யிரண்டுக்(கு) ஒன்றிடம் என்ன
அருள்தரும் ஆனந்தத்(து) அழுத்தியென் செவியில் (60)

எல்லை யில்லா ஆனந் தம்அளித்(து)
அல்லல் களைந்தே அருள்வழி காட்டிச்

சத்தத்தின் உள்ளே சதாசிவம் காட்டிச்
சித்தத்தின் உள்ளே சிவலிங்கம் காட்டி

அணுவிற்(கு) அணுவாய் அப்பாலுக்(கு) அப்பாலாய்க் (65)
கணுமுற்றி நின்ற கரும்புள்ளே காட்டி

வேடமும் நீறும் விளங்க நிறுத்திக்
கூடுமெய்த் தொண்டர் குழாத்துடன் கூட்டி

அஞ்சக் கரத்தின் அரும்பொருள் தன்னை
நெஞ்சக் கருத்தின் நிலையறி வித்துத் (70)

தத்துவ நிலையைத் தந்தெனை யாண்ட
வித்தக விநாயக விரைகழல் சரணே! (72)

விநாயகர் அகவல்
எழுதியவர்: ஔவையார்
 
th


ஸ்ரீ வேங்கடேச புராணம்

ஸ்ரீநிவாச புராணம் என்று தனியாக எதுவும் இல்லை. பதினெட்டுப் புராணங்களில் வேங்கடேசரின் லீலைகள் பன்னிரண்டு புராணங்களில் காணப்படுகின்றன.

அவற்றை எல்லாம் தொகுத்து திருவேங்கட மஹாத்மியம் என்ற பெயரில் ஒன்று சேர்த்துள்ளார்கள்.

திருமலையில் கிடைத்த கல்வெட்டு ஒன்று கி பி 1491 ஜூன் மாதம் 27ம் தேதி பாஸிந்தி வேங்கடதுறைவார் தாம் தொகுத்த திரு வேங்கட மஹாத்ம்யத்தை விண்ணப்பம் செய்ததாகக் காணப்படுகிறது.

1884 ல் இது தெலுங்கு புத்தகமாக தேவஸ்தானத்தரால் வெளியிடப்பட்டது 1896ல் இரண்டாவது பதிப்பும் 1928 ல் மூன்றாவது பதிப்பும் வெளி வந்தன.

Visalakshi Ramani.
 
Last edited:
[h=1]Prayer[/h]


க்ருதேது நரசிம்ஹோபூ4த்
த்ரேதாயாம் ரகு4 நந்தன:
த்3வாபரே வாஸு தே3வஸ்ச
கலௌ வேங்கட நாயக:

(ஆதித்ய புராணம்)



கிருத யுகத்தில் நரசிம்ஹராக இருந்தவரே,
திரேதா யுகத்தில் ரகுநந்தனராக அவதரித்தார்.
அவரே துவாபரயுகத்தில் வாசுதேவர் ஆனார்.
அவரே கலியுகத்தில் வேங்கடநாயகர் ஆனார்.
 
[h=1]
th


VEnkatEsa PuraaNam[/h] ஓம் நமோ பகவதே வாசுதேவாய
ஓம் நமோ நாராயணாய


ஓம் நமோ பகவதே வாசுதேவாய
ஓம் நமோ நாராயணாய


ஓம் நமோ பகவதே வாசுதேவாய
ஓம் நமோ நாராயணாய


ஓம் நமோ பகவதே வாசுதேவாய
ஓம் நமோ நாராயணாய


ஓம் நமோ பகவதே வாசுதேவாய
ஓம் நமோ நாராயணாய


ஓம் நமோ பகவதே வாசுதேவாய
ஓம் நமோ நாராயணாய
 
This puraaNam will be completed tomorrow,

with the phala struti and the Vinayagar Agaval.

Sri Venkatesa PuraaNam will start on 5th October in this thread.

Mam,

Pranams,


How is that you start the Venkatesa PuraaNam in the most idle month of Purataasi. Is it planned or co-incidence? that too on the day of commencement of Dasara/Navarathri celebrations.


With regards


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Isvarah Sarvabhutanam hriddese tishthati"
 
I am happy by a rare coincidence
The Venkatesa puranam starts of a Purattaasi Saturday
and also the first day of the Bhrahmotsavam 2013.
I love lucky and likeable coincidences! :hail:
 
Ref #2267.
Thank you Sir! :pray2:

I have been longing to read and learn all the puraanaas but when I read they

slipped off my mind easily. When I sit and convert them into simple Tamil

poems, they make deeper impression in my mind. So I am actually learning

new things and also helping others know them /revise them.

But Vinayaka Puraanam is completely new to me. I just got a book on this

puraanam in January 2013 and started writing this series on the Pongal day.

By a rare coincidence this puraanam gets completed on 4th October - the

beginning day of Dasara. Another rare coincidence is that the next puranam

Venkatesa Puraanam will be started on the very next day 5th October, which

also happens to be the first day of the Brahmothavam this year.

dear Sri V.B.S.M,

Please read this. I shall reply to your mail separately.
 
Mam,


You are blessed.


With regards:)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Isvarah Sarvabhutanam hriddese tishthati"
 
Mam,

Pranams,


How is that you start the Venkatesa PuraaNam in the most idle month of Purataasi. Is it planned or co-incidence? that too on the day of commencement of Dasara/Navarathri celebrations.


With regards


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Isvarah Sarvabhutanam hriddese tishthati"

Pranams Sir! :pray2:

I started the Vinayaka Puraanam on 14th January 2013 ... long long ago!

I do not know how many episodes it will be split into.

I do not know how many breaks may occur while posting the series.

I did not know the days of Brahmotasavam 2013.

Everything is a lucky coincidence.

I just finished blogging this in WordPress and took up writing Devi Bhagavatam.

Our temple priest said that I can't write anything else except on Devi in the month of Aadi. I was not even aware that Aadi had started!

When we surrender and seek divine guidance without interfering with it or making our own plans, everything seems to fall in their correct places. :hail:
 
#47. Phala sruti

Whoever reads this Vinayaka PuraaNam or listens to it with devotion will be freed from all the

sins committed by him or her in past births - knowingly or unknowingly.

The list of sins:-

1. ingratitude

2. himsa

3. not doing any good deeds

4. not paying guru dhakshiNai

5. rendering the temples dirty

6. insulting the five elements (pancha boothas)

7. Not worshiping /honoring Brahmins, cows, the sun and the moon

8. not respecting the food one eats

9. not feeding the guests and the servants

10. eating before the elders have eaten food

11. donating using only one hand

12. not worshiping the deepam at sunset

13. passing in between two persons

14. rendering the public places and water bodies filthy

15. coveting another man's wife

16. doing any of the five great sins (pancha maa paatakam)

17. feeling jealous

18. neglecting the puja at home

19. crossing over fire

20. removing the excess oil applied to the hair and smearing it on the body

21. praising one's wife

22. eating from a plate kept on one's thighs

23. starving and punishing one's body and soul

24. scratching the earth with one's nails

25. getting into water body to bathe stark naked

26. teaching mantras to the unworthy people

27. kicking the seat/ aasanam used by the elder

28. biting one's nails or hair

29. waking up the sleeping elders

30. uttering lies

31. accusing the virtuous people

32. rubbing one leg on the other while washing them

33. touching one's head with left hand

34. eating while standing, walking or lying down

35. speaking ill of the devotees

36. failing to do one's karma/ duties

37. sexual indulgence during the improper time of the day

38. blowing off a burning lamp

39. women desiring the other men

40. doing things which are prohibited clearly.





 
Back
Top