திருஆலவாய் - திருநீற்றுப்பதிகம்
இசை கேட்க:-
பண் - காந்தாரம்
திருச்சிற்றம்பலம் 709 மந்திர மாவது நீறு வானவர் மேலது நீறு
சுந்தர மாவது நீறு துதிக்கப் படுவது நீறு
தந்திர மாவது நீறு சமயத்தி லுள்ளது நீறு
செந்துவர் வாயுமை பங்கன் திருஆல வாயான் திருநீறே.
01710 வேதத்தி லுள்ளது நீறு வெந்துயர் தீர்ப்பது நீறு
போதந் தருவது நீறு புன்மை தவிர்ப்பது நீறு
ஓதத் தகுவது நீறு வுண்மையி லுள்ளது நீறு
சீதப் புனல்வயல் சூழ்ந்த திருஆல வாயான் திருநீறே.
02711 முத்தி தருவது நீறு முனிவ ரணிவது நீறு
சத்திய மாவது நீறு தக்கோர் புகழ்வது நீறு
பத்தி தருவது நீறு பரவ இனியது நீறு
சித்தி தருவது நீறு திருஆல வாயான் திருநீறே.
03712 காண இனியது நீறு கவினைத் தருவது நீறு
பேணி அணிபவர்க் கெல்லாம் பெருமை கொடுப்பது நீறு
மாணந் தகைவது நீறு மதியைத் தருவது நீறு
சேணந் தருவது நீறு திருஆல வாயான் திருநீறே.
04713 பூச இனியது நீறு புண்ணிய மாவது நீறு
பேச இனியது நீறு பெருந்தவத் தோர்களுக் கெல்லாம்
ஆசை கெடுப்பது நீறு அந்தம தாவது நீறு
தேசம் புகழ்வது நீறு திருஆல வாயான் திருநீறே.
05714 அருத்தம தாவது நீறு அவல மறுப்பது நீறு
வருத்தந் தணிப்பது நீறு வானம் அளிப்பது நீறு
பொருத்தம தாவது நீறு புண்ணியர் பூசும்வெண் ணீறு
திருத்தகு மாளிகை சூழ்ந்த திருஆல வாயான் திருநீறே.
06715 எயிலது அட்டது நீறு இருமைக்கும் உள்ளது நீறு
பயிலப் படுவது நீறு பாக்கிய மாவது நீறு
துயிலைத் தடுப்பது நீறு சுத்தம தாவது நீறு
அயிலைப் பொலிதரு சூலத் தால வாயான் திருநீறே.
07716 இராவணன் மேலது நீறு எண்ணத் தகுவது நீறு
பராவண மாவது நீறு பாவ மறுப்பது நீறு
தராவண மாவது நீறு தத்துவ மாவது நீறு
அராவணங் குந்திரு மேனி ஆல வாயான் திருநீறே.
08717 மாலொ டயனறி யாத வண்ணமு முள்ளது நீறு
மேலுறை தேவர்கள் தங்கள் மெய்யது வெண்பொடி நீறு
ஏல உடம்பிடர் தீர்க்கும் இன்பந் தருவது நீறு
ஆலம துண்ட மிடற்றெம் மால வாயான் திருநீறே.
09718 குண்டிகைக் கையர்க ளோடு சாக்கியர் கூட்டமுங் கூட
கண்டிகைப் பிப்பது நீறு கருத இனியது நீறு
எண்டிசைப் பட்ட பொருளார் ஏத்துந் தகையது நீறு
அண்டத் தவர்பணிந் தேத்தும் ஆல வாயான் திருநீறே.
10719 ஆற்றல் அடல்விடை யேறும் ஆலவா யான்திரு நீற்றைப்
போற்றிப் புகலி நிலாவும் பூசுரன் ஞானசம் பந்தன்
தேற்றித் தென்ன னுடலுற்ற தீப்பிணி யாயின தீரச்
சாற்றிய பாடல்கள் பத்தும் வல்லவர் நல்லவர் தாமே.
11
I try my level best to provide a translatory and brief explanatory verses for this padhigam.
1. Madiram avadu neeru- The Vibudhi itself is a mantra. The vibudhi (that too just taken from the divine kitchen of Shri somasundara swami temple) itself has the capability to cure the colisis (Soolai noi) of Pandya king. So, Neeru itself is a mantra. VANAVAR MELADU NEERU- Vanavar (I dont want to take here the meaning as devas). Vanavar means who are all above earth. I mean Brahma, vishnu and even sivan is wearing this vibuthi. SUNDARAMAVADU NEERU- The forehead will be nice only when you apply vibudhi over that. (Am not joking. Seriously, see the difference in your face w and w/o that) (Whenever I go out without wearing aanything on my forehead my mom will scold me "Pora vazhila Chaaniya kundi ittuko". Somehow vibudhi is also a dung material... But it provides brightness to the face. THUDIKAPADUVADU NEERU- Everyone are praising the fames of this vibudhi may it be the dhaityas, asuras, devas, or even gods.
Once dhurvasa visited hell and when seeing a kunda a dust of his vibuthi fell down and provided moksha to all athmas suffering there. Yama, then prayed shiva and spread the efficiency of vibudhi and the vibudhi wearing people.
THANDIRAMAVADU NEERU- In Jainsim, they will have so many thantras and manthras. Even the sakta cult have like this. The extensive shaivites like kalamukas, kabaligas also do things like this. But for saivites the vibuthi itself is the tantra.
SAMYATHIL ULLADU NEERU- Here we can take two types of meanings... The usage of vibuthi is itself acknowledged in the shaiva samaya. But, I think the second one will be more apt. Vibudhi can be obtained at anytime (Samayam- time), Samyathil ulladu neeru. Jains objected sambandar to provide the vibudhi of shri somasundara, then sambanda provided the divine kitchen ash as the holy ash and cured the disease. So, it can be available in any form. at any situation vibudhi can be obtained.
SENDUVAR VAI UMAI PANGAN THIRUVALAVAYAN THIRUNEERE- thats the fame of the one's vibuthi who owns the part of the cherry red lips of uma residing in Thiruvalavai (madurai).
2. VEDATHIL ULLADU NEERU- Its there in the vedic hymns (Iam not sure- Vikrama ji has to answer). VENDUYAR THEERPADHU NEERU- the vibudhi itself provides all the remedies. (The practical example was the case of koon pandia). PODHAM THARUVADU NEERU- The vibudhi itself gives the bodham (Gnanam). PUNMAI THAVIRPADU NEERU- It wont let the people to go in wrong way. (The wearing of vibudhi turned the pandya as a saivite and lead him to the right way can be taken as an example). ODHA THAGUVADHU NEERU- This is the main verse I think. We spend lot of time in discussing so many things (Even in this forum). This is the right thing which deserves for discussion. UNMAIL ULLADU NEERU- What an exact depiction. Finally, one this ash will remain. Unmail- In reality, finally only this ash will remain.
SEEDAPUNAL VAYAL SUZHNDA THIRUVALAVAYAN THIRUNEERE- the vibudhi of swami who owned the coldwater-logged fields in thiruvalavai has this power.
3. MUKTHI THARUVADU NEERU- Vibuthi itself gives moksha (The story of durvasa visiting hell); MUNIVAR ANIVADU NEERU- all the sages wear this. (It means indirectly sambandar says, atleast waer vibudhi, which will change your attidudes and turn you into satvic path). SATHIYAMAVADU NEERU- I think UNMAI and SATHIYAM are two different words. Already in this forum some discussions went regarding this issue. SATHIYAM here means Surity (Assurance) I think. Vibuthi provides assurance. THAKKOR PUGAZHVADU NEERU- No matter whether some people degrade the fames of this (Kazhudaikku theriyuma karppoa vasanai). The learnt scholars always praise vibudhi (What a forethought to sambandar???) BHAKTHI THARUVADU NEERU- It provides us bhakti. A question is by simply wearing a vibudhi, will it takes up in the path of bhakti? Yes. it will. While wearing vibuthi, just say some divine namas or else atleast the vibudhi will be in pooja room orelse infront of some swami photo. Atleast on that second, we will see that na... That itself will also countable in entering in the bakthi marga. PARAVA INIADU NEERU- Parava means spreading the fame (not exactly spreading- One of my friends asked me dust vibuthi everywhere, wehn asked why he said sambandar has sung like this- parava iniyadu neeru- so spread vibudhi everywhere). SIDDHI THARUVADU NEERU- It provides all the siddis. Shri shiva in form of siddha provided vibuthi as wages to the workers who built the wall of shri Jambukeswara temple in thiruvanaikoil. The vibudhi will turn to golden coins as per their work on that day. The wall itself is called as , "THIRUNEETRAN MADHIL". This all will be given by vibudhi of Thiruvalavayan.
REST IN NEXT POST. SORRY....
Pranams