sangom
0
I am commencing a Sloka on Bhagavan Vishnu. I will try to give one or two Slokas every day. Approximate meaning, as per my understanding, is also furnished. Knowledgeable members may feel free to correct the meaning or any part of this. I do not know the name of the composer but this is being recited in my family for the last many generations.
ஆர்த்தத்ராண பராயணாஷ்டகம்
(ArttatrANa parAyaNAshTakam)
வாத்ஸல்யாத் அபய ப்ரதான ஸமயாத் ஆர்த்தார்த்தி நிர்வாபணாத்
ஔதார்யாத் அக சோஷணாத் அகணித: ச்ரேய: பத: ப்ராபணாத்
ஸேவ்ய ஸ்ரீபதிரேக ஏவ ஜகதாம் ஏதே ச ஷட்ஸாக்ஷிணாத்
ப்ரஹ்ளாதஸ்ச விபீஷணஸ்ச கரிராட் பாஞ்சால்யஹல்யாத்ருவ: --௧
vAtsalyAd abhaya pradAna samayAd ArttArtti nirvApaNAt
audAryAd agha SOshaNAd agaNitaH SrEyaH padaH prApaNAt
sEvya SreepatirEka Eva jagatAm EtE ca shaT sAkshiNAt
prahLAdaSca vibheeshaNaSca karirAT pAncAlyahalYa dhruvaH --1
There are six witnesses (examples) for Lord Vishnu's grace to his devotees, who attained the state of immeasurable (uncountable) excellence due to His affection (vAtsalaya), providing shelter to one who takes refuge in Him (abhaya pradAna), providing succour in times of distress (ArttArtti nirvApaNAt), his sublimity, and generosity in dissipating one's sins; they are prahLAda, vibheeshaNa, the elephant king (gajEndra), pAncAli, ahalyA and dhruva.
ப்ரஹ்ளாதாஸ்தி யத் ஈச்வரோ வத ஹரி: ஸர்வத்ர மே தர்சயன்
ஸ்தம்பை சைனம் இதி ப்ருவந்தம் அஸுரம் தத்ராவிராஜீத் ஹரி:
வக்ஷஸ்தஸ்ய விதாரயன் நிஜ ஜனைர்வாதஸல்யம் ஆவேதயன்
ஆர்த்தத்ராண பராயண: ஸ பகவான் நாராயணோ மே கதி:
prAhLAdAsti yad eeSvarO vada hariH sarvatra mE darSayan
stambhai ca Enam iti bruvantam asuram tatrAvirAjeet hariH
vakshastasya vidArayan nijajanaiH vAtsalyam AvEdayan
ArttatrANa parAyaNaH sa bhagavAn nArAyaNo mE gatiH --2
Prahlada said Hari is the Easvara and that He is visible to me everywhere. The asura (referring to Hiranyakasipu) asked whether (that Hari is visible to you) in this pillar also; (Prahlada replied) there (also) Hari is resplendent. That bhagavAn nArAyaNa who by splitting his (Asura's) chest demonstrated his affection for His devotee, that last resort of those who are in distress, is my refuge.
ஆர்த்தத்ராண பராயணாஷ்டகம்
(ArttatrANa parAyaNAshTakam)
வாத்ஸல்யாத் அபய ப்ரதான ஸமயாத் ஆர்த்தார்த்தி நிர்வாபணாத்
ஔதார்யாத் அக சோஷணாத் அகணித: ச்ரேய: பத: ப்ராபணாத்
ஸேவ்ய ஸ்ரீபதிரேக ஏவ ஜகதாம் ஏதே ச ஷட்ஸாக்ஷிணாத்
ப்ரஹ்ளாதஸ்ச விபீஷணஸ்ச கரிராட் பாஞ்சால்யஹல்யாத்ருவ: --௧
vAtsalyAd abhaya pradAna samayAd ArttArtti nirvApaNAt
audAryAd agha SOshaNAd agaNitaH SrEyaH padaH prApaNAt
sEvya SreepatirEka Eva jagatAm EtE ca shaT sAkshiNAt
prahLAdaSca vibheeshaNaSca karirAT pAncAlyahalYa dhruvaH --1
There are six witnesses (examples) for Lord Vishnu's grace to his devotees, who attained the state of immeasurable (uncountable) excellence due to His affection (vAtsalaya), providing shelter to one who takes refuge in Him (abhaya pradAna), providing succour in times of distress (ArttArtti nirvApaNAt), his sublimity, and generosity in dissipating one's sins; they are prahLAda, vibheeshaNa, the elephant king (gajEndra), pAncAli, ahalyA and dhruva.
ப்ரஹ்ளாதாஸ்தி யத் ஈச்வரோ வத ஹரி: ஸர்வத்ர மே தர்சயன்
ஸ்தம்பை சைனம் இதி ப்ருவந்தம் அஸுரம் தத்ராவிராஜீத் ஹரி:
வக்ஷஸ்தஸ்ய விதாரயன் நிஜ ஜனைர்வாதஸல்யம் ஆவேதயன்
ஆர்த்தத்ராண பராயண: ஸ பகவான் நாராயணோ மே கதி:
prAhLAdAsti yad eeSvarO vada hariH sarvatra mE darSayan
stambhai ca Enam iti bruvantam asuram tatrAvirAjeet hariH
vakshastasya vidArayan nijajanaiH vAtsalyam AvEdayan
ArttatrANa parAyaNaH sa bhagavAn nArAyaNo mE gatiH --2
Prahlada said Hari is the Easvara and that He is visible to me everywhere. The asura (referring to Hiranyakasipu) asked whether (that Hari is visible to you) in this pillar also; (Prahlada replied) there (also) Hari is resplendent. That bhagavAn nArAyaNa who by splitting his (Asura's) chest demonstrated his affection for His devotee, that last resort of those who are in distress, is my refuge.
Last edited: